Är du en robot?

Har du någon gång sett din sving på video eller kanske sett något av alla proffs på TV och funderat över en liten detalj och tänkt för dig själv ”Det där! Det där behöver jag i min sving!”. Jag tror att det hänt någon gång, jag vet att jag gjort det själv massor av gånger och jag vet att många av spelarna som träffar kommer med en idé om ”detta vill jag göra” eller ”detta har jag provat”. Detta konstanta sökande och viljan att utvecklas tror jag är ganska naturlig i det vi gör – det de som gör det riktigt bra, vad kan jag kopiera av dem? Eller vad tycker jag själv inte riktigt ser bra ut med min egen sving. Jag vill skapa mer ”lag”, jag vill använda marken mer, jag vill ha Dustin Johnsons handled på toppen av svingen och allt vad det kan vara. 

En bit, inte hela pusslet

Jag har själv gjort detta med många spelare, vi spelar in videon, tittar på slowmotion av en sving och hittar något som är ”problemet”. Många gånger visuellt och baserat på preferenserna jag själv har skapat mig genom mina år i sporten. Ibland har det fungerat, ibland har det inte fungerat. Ibland har det fungerat att både förändra det visuella och resultatet, ibland bara det visuella. När en spelare genomför någonting liknande själv kan alltid samma problem hamna i vägen, det kanske ser bättre ut, men har resultatet blivit bättre. Ett annat exempel som vi kan dra till träningen utanför golfbanan är att ha ryggont. Jag har själv rekommenderat många spelare att träna magen för att jag tror att spelaren är ”för svag” och därför har de ont i ryggen. På sätt och vis är det exakt samma sak som att skapa mer lag för att skapa mer fart, det är en bit vi försöker förändra – men vi tar inte hänsyn till hela pusslet. 

Är det någonting jag har lärt mig under de senaste åren så är det hur otroligt komplex vi som människor är. Men också hur komplexa kropparna vi har är. Jag säger inte det för att skrämmas eller konstatera att något är omöjligt, snarare tvärtom. Jag tror att ju bättre förståelse vi har för att vi som individer och som människor är komplexa desto lättare kommer det att bli att genomföra en långsiktig förändring och med det en ordentlig förbättring. Vad menar jag egentligen med det? 

När det handlar om människor generellt så använder vi väldigt många säkra uttryck. Jag gör det själv med mina spelare ibland när jag inte borde ”Jag vet att detta är problemet”. När spelaren framför mig lider av en slice och min TrackMan visar att bladet är öppet – då har jag inga problem att peka på den datan och konstatera att detta ÄR problemet. Men så snart jag lämnar en så pass säker faktabaserad feedback så måste jag också lämna min säkerhet. För jag kommer helt enkelt aldrig riktigt veta exakt, om jag inte får den feedbacken från ett annat håll. Och många gånger är rörelser och annat beroende av varandra. Hela pusslet kommer alltid vara med och på så vis kan jag aldrig riktigt peka på en exakt bit av det och konstatera att det bara är där vi behöver lägga vår energi. 

Smärta är ett perfekt exempel

Smärta är i sin tur fascinerande men det är också ett perfekt exempel för så många saker (det kanske också är det enda positiva). Låt oss använda en spelare som har problem och smärta av en golfarmbåge (är du en av dem som läser detta – lyssna nog). Du har ont i armbågen, när du golfar och när du gör annat. Många golfare jag träffar får rekommendationen att vila och låta smärtan släppa innan de spelar igen så är allting löst. Oftast innebär det att när spelaren sen spelar igen så kommer smärtan så sakteliga tillbaka. Nästa steg brukar vara någon sorts rem över armbågen som hjälper till en hel del, jag har också sett spelare som kombinerar detta med någon sorts smärtstillande kräm, liniment eller varför inte Ipren? Ett perfekt på biten och inte hela pusslet, jag har ont i armbågen så självklart är det armbågen som är problemet. 

Tittar vi till hela pusslet och den kunskap vi har för kroppen vet vi idag att de två stora bovarna för ”golfarmbåge” är dålig rörlighet i axeln som tillhör golfarmbågen eller dålig teknik/genomförande. Med andra ord kan vi hålla på hur mycket vi vill med biten, pusslet kommer inte att förändras särskilt mycket ändå och problemet med den biten kommer fortsätta. På det sättet är vi inte robotar – vi kan inte bara byta ut delen som har ett problem, för oftast är problemet någon annanstans. Min gode vän Mathias brukar beskriva smärtområden i kroppen som området som får arbeta mycket mer för att dess polare har gått hem. I fallet av en golfarmbåge måste armbågsleden bromsa massor av kraft eftersom axeln inte gör det – problemet är att axeln i sin tur faktiskt är till för att göra det när armbågen bör undvika detsamma. Långsiktigt leder det till problem. 

Du har ingen robotsving heller 

Med det tydliga exemplet kan vi också titta på hur det påverkar en golfsving. Låt oss ta exemplet med Dustin Johnsons handled (du vet den där väldigt avrundade främre handleden på toppen av svingen). En flekterad handled på toppen av svingen har blivit en väldigt efterfrågad sak för många golfare. Framförallt tror jag för att vi ser att så många golfproffs gör det idag. Applicerar vi då samma exempel på en golfare som söker just det så blir det väldigt intressant. Min personliga uppfattning är nämligen att majoriteten av hobbygolfare har en extension i sin främre handled alltså raka motsatsen till vad DJ spelar med. Skulle det gå att bara förändra handleden position från extension till flexion så är vi hemma (att byta ut biten)? 

De sensate två åren har jag träffat väldigt många golfare som har provat, de flesta utan en vidare framgång eller en helt ny miss. Några har dessutom lyckats väldigt väl. Skrapar vi på en sådan förändring på ytan så är det inte bara att böja handleden annorlunda. Rörelsen i handleden kommer nämligen direkt påverka hur din underarm, din armbåge och din axel rör sig (ser du hur hela pusslet kommer in i bilden) och helt plötsligt blir den där biten du ska byta ut ett byte av hela pusslet. Är det konstigt att det kan bli lite kaotiskt när du som spelare sen ska försöka få det att fungera? 

På sätt och vis kommer alla förändringar göra samma sak eftersom vi som människor egentligen är en enhet, ett pussel. Vi är inte bitarna vi byter ut en åt gången. Därför tror jag att det är väldigt viktigt att hålla dessa förändringar till en lagom nivå, blir det för stora ändringar i en bit kommer hela pusslet tvingas att försöka förändras. Kan vi göra en enklare förändring i en bit kommer det självklart också påverka resten av pusslet men den ändringen blir inte lika stor och vi ger faktiskt oss själva en god möjlighet att lyckas. 

Vi vet inte särskilt mycket

Det vi som tränare och du som spelare behöver vara medveten om är att vi aldrig riktigt vet exakt vad det är som förändras i pusslet när en bit förändras. Oavsett om vi pratar om golftekniken, fysträning eller något helt annat. Vi kan utifrån den information som vi har och våra erfarenheter kunna ta fram en god uppskattning av vad som händer men vi kan aldrig riktigt veta. Jag skulle till och med kunna konstatera att mycket av det vi förväntar oss att hända kan hända hos 8 av 10, men inte hos alla. Vi vet faktiskt inte särskilt mycket. Jag är helsäker på att vi kan ta oss närmare sanningen hela tiden. Men mycket är ”trial and error” med varje individ för att ta oss vidare.

Detta är anledningen till att vi aldrig riktigt kan veta vad en förändring kommer göra med din golfsving eller din kropp. Det är anledningen till varför saker och ting beror på (läs tidigare blogginlägg om vad det beror på) och varför jag så sällan verkligen kan säga ”såhär är det”. Det är också anledningen till att jag ofta reagerar på vissa uttryck nuförtiden – för det påverkar oss allihop och alla har vi olika värderingar kopplade till olika ord. Jag har i mitt yrke ett ansvar mot individen framför mig och som du förstått tidigare vill jag att all information en person får från mig gör en så stor skillnad som möjligt men även att den är så nära sanningen som möjligt. Där kommer utmaningen med att du inte är en robot och inte heller jag. 

Hur kan jag arbeta med det som tränare eller du som spelare? 

För mig är alltid första steget en förståelse. Det vill jag tro att du har fått redan nu, en förändring är sällan ”bara att göra” med hos en människa. Vi kan inte bara byta en bit i pusslet och tro att resten av pusslet inte förändras. Vi är inga robotar eller maskiner. Vi är en komplett enhet som behöver varje del för att kunna utvecklas och prestera. Det handlar om att hitta det som varje spelare eller varje kropp verkligen behöver och verkligen gör en positiv förändring. När jag väl får en grundläggande förståelse då är frågan hur du som spelare eller jag coach kan använda den kunskapen i hur vi arbetar i framtiden. 

TPI har ett väldigt funktionellt sätt att arbeta med just detta och ta reda på att allting en spelare gör för ett visst problem verkligen förbättrar helheten. För en duktig tränare/coach har en stor verktygslåda med övningar och idéer som vi vet kommer att förändra det som verkar vara eller är problemet. Men att hitta rätt verktyg till rätt person är utmaningen. Precis som du som spelare kan ha en grundidé för vad problemet är med ditt golfspel men de potentiella lösningarna är väldigt, väldigt många. Så hur kan vi göra för att vara så effektiva som möjligt och se till att övningen/övningarna du väljer faktiskt gör en skillnad? 

  1. Testa. Oavsett vad det är vi pratar om så måste vi testa för att kunna hitta en utgångspunkt för allting. Det är också testet vi kommer att komma tillbaka till för att ta reda på om övning/träningar verkligen hjälper så testet bör vara både enkelt att repetera och precis på vad du verkligen tänker dig (så lågt antal variabler som möjligt). Detta är anledningen till att hjälpmedel som TrackMan är fantastiska att använda, där kan värdet för bladposition fungera som testet i sig eftersom vi där får se direkt vad det är som händer. Men det behöver inte vara en så exakt sak. Har du problem med inåtrotation i din ena höft kan någon sorts rörelse som visar tydligt hur mycket du kan rotera vara nog. Vi behöver ett test men det behöver inte vara extremt avancerat. Se bara till att det är någonting du kan återupprepa. 
  2. Genomför din övning/förändring/tanke. När du med hjälp av något sorts test har fastställt var du står just idag så är det dags att genomföra din/dina övning, förändring eller svingtanke vad det nu må vara. För vi måste ju självfallet även prova vad som händer med övningen eller det vi vill förändra (alltså när vi byter ut biten i pusslet – hur reagerar hela pusslet). För en spelare som har problem med bladpositionen kan detta vara en greppförändring eller bara en enkel tanke att t.ex. skapa känslan av att tån på klubban når fram till bollen först. 
  3. Testa igen! Efter ett par repetitioner av dina provade förändringar, gå tillbaka till testet och se om det har gjort någon skillnad och om det har gjort en skillnad till det bättre – då vet du att det är någonting som fungerar för dig som du vill. Då bör den övningen, tanken, förändring hamna i din träning. Om det är golfteknik, fys eller någonting annat så har du nu konfirmerat att det du vill förändra ger dig en positiv effekt och att den typen av förändring i den biten av pusslet ger en positiv förändring i resterande delar av pusslet också. 
  4. Repetera! Fortsätt sen till du har hittat ett antal övningar som du tycker gör jobbet på ett bra sätt. Är det en svingtanke du har provat kanske det räcker med att arbeta vidare med bara den, är det en övning i gymmet för att du ska rotera bättre i höften – då kanske du vill ha fler än en övning att arbeta med. Är det drillar för driving rangen brukar det också vara roligare om det är fler än en drill du får köra igenom varje pass. Du kan bygga en stor övningsbas på saker som verkligen fungerar för dig utifrån detta. Och dessa tre steg ger dig ett enkelt sätt att ta reda på vad just du behöver och hur dina bitar tillsammans skapar ditt pussel.

Oavsett om du vill göra en förändring av din golfsving, din fysträning eller någonting annat så ger detta tillvägagångssätt en väg för dig att veta att du gör en skillnad (på ett bra sätt). Så när du tittar på din egen träning i framtiden, se till att varje förändring du vill göra återkopplar positivt genom hela pusslet och inte bara en bit.