Det som går bak på ett sätt går framåt likadant, eller?

Jag hörde det senaste för två dagar sedan under en lektion. ”Jag vill ju svinga rakare på vägen bak för då kommer jag ju att svinga rakare när jag träffar bollen”. En vanlig tanke. Precis som något svingas bak måste det ju komma tillbaka. Men är det verkligen så och hur mycket har din baksving med din bollträff att göra, egentligen?

In stiger biomekaniken

Många svingmodeller bygger på just att röra klubban på liknande sätt bakåt och framåt. Mycket golfteknik bygger på det över lag. Troligen tack vare att golf har funnit i en bra bit över 100 år och när det väl begav sig så kändes det som ett fullt mer logiskt alternativ att röra klubban på samma sätt bakåt som framåt. Det borde åtminstone innebära att risken för fel är betydligt mindre. Sen biomekaniken och 3D:ns intåg på golfinstruktionsscenen har dock mycket förändrats och detta är en av sakerna. Forskare och golftränare har helt enkelt på ett lättare sätt haft möjlighet att undersöka mer detaljerade rörelser än tidigare. Däribland, förhållandet mellan klubba och kropp.

Sasho MacKenzie (kanadensisk biomekaniker och kinesiolog) har de senaste åren intresserat sig över just baksving, topposition och övergången till nedsving och senare impact. Hur hänger de egentligen ihop och hur mycket påverkar det ena det andra? Hans forskning kan nog hjälpa många spelare att förstå denna bild:

Attachment-1

Kuchar, Woods eller Furyk. Alla grabbar har vunnit ganska stora tävlingar och jag tror att vi alla kan vara överens om att det aldrig är tekniken som stått i vägen för någon av dem. Men hur ser deras topposition ut? Väldigt olika! Hur har deras baksving sett ut? Väldigt olika! Men träffar de bollen som de tänkt alla tre? Med väldigt stor sannolikhet, ja! Annars har jag svårt att tro att de är på den nivå de är.

För vad säger då forskningen

Sasho’s forskning är ganska självklar enligt honom själv. Det finns inget direkt samband mellan baksving och framsving, det finns inte heller – enligt forskningen – någon anledning att försöka röra klubban bakåt och framåt på samma sätt. Vad som istället identifierades var det faktum att om händerna och klubban faktiskt inte var i perfekt symbios med varandra på toppen så kunde det faktiskt skapa fördelar. Titta t.ex. på Dustin Johnson – hans flexion (böj) i vänster handled när han påbörjar nedsvingen är ett effektivt sätt att låta klubban rotera samtidigt som det ofta skapar mer ”lag” enligt Mackenzies forskning.

DustinJohnsongolfswing

Är du en kronisk sliceare med längdproblem så är det faktiskt en idé att härma Dustin, ställ upp dig och försök svinga så flackt (runt dig) som möjligt och samtidigt nå samma position i handleden (det sistnämnda är svårt, men försök). Slå några bollar och se hur det känns och hur bollen flyger. Av min erfarenhet kan jag säga att många spelare som har haft problem med att rotera bladet eller armarna får en massa hjälp ur en flackare position om klubban hamnar lite mer åt ”Dustin-hållet”, bara ett tips!

En spelare som Fred Couples som har klubban väldigt ”crossed” (klubban pekar höger om målet) på toppen av sin sving har också en massa positiva saker att hämta. Att klubbans massa flyttar utanför centerpositionen i armen kan fungera som ytterligare hävstångseffekt och därmed skapa mer kraft. Finns tiden att rotera klubban kan du därifrån slå både rakt och kontrollerade skruvar om så önskas.

hqdefault

 

Så faktum är att det som svingas bak på ett sätt, BÖR svingas fram på ett annat

Åtminstone om vi får tro forskningen och dess resultat. Lägger vi därtill sekvenser och annat så kommer vi som spelare förhoppningsvis inte att vara i samma position vid impact som vi var vid uppställningen till bollen. Och bara det innebär att någonting måste förändras om vi vill kunna genomföra ett bra slag med god kontakt. Därför försöker jag ofta flytta fokus för spelare som arbetar på sin baksving till att vara, i min mening, lite mer produktiva genom att fokusera på det som spelar roll. Förhållande vid träffögonblick och hur vi bestämmer över dem.

För att en klubba skulle ha lättare att svinga fram på samma sätt som den svingades bak skulle vi nog vara tvungna att stå i snö eller liknande och genomföra svingen. Så att baksvingen faktiskt rent fysiskt gjorde upp en väg för oss att svinga golfklubban på. Annars finns det som sagt inte mycket som pekar på att baksvingen skulle göra framsvingen enklare på något sätt eller vis. Om vi tänker oss hur klubban rör sig och faktum är att det är just hur klubban rör sig och hur kroppen rör densamma som vi fokuserar på.

Kroppens rörelser

För det finns delar där kroppens rörelser är viktiga i baksvingen. Har du t.ex. ingen rotation i överkroppen kommer du att ha svårt att använda överkroppen i din nedsving och blir troligen ganska dominant i armarna. Samma sak om du inte roterar underkoppen alls på vägen bak. Du kommer ha problem att använda underkroppen för att skapa kraft så småningom. Så visst har baksvingen en viss betydelse, men det främst kroppens rörelser.

Som avslutande tanke, om du är en av spelarna som har försökt jobba med din baksving. Fortsätt med det, om det är kroppen vi snackar om. Men har du försökt få klubban på ett visst ställe vid en viss tidpunkt i svingen. Försök att byta till ett lite mer konkret mål. Jag tror verkligen att det kommer att hjälpa dig mer.

Tills nästa gång.

//Max