EXAKT hur viktig är uppvärmningen? (Utan klubba)

Du vet troligen redan nu vad jag tycker om kroppens påverkan på golfsvingen och våra resultat på banan. Den är självklar. Men jag hör fortfarande från såväl golfare som kollegor att uppvärmning av kroppen (utan klubba) inte är nödvändigt eller särskilt viktigt för den delen. Därför vill jag dela med mig av lite detaljerad kunskap och berätta VARFÖR uppvärmningen är så viktig. Jag delar in förklaringen i tre kategorier: skador, vara konsekvent och högre fart.

#1 – Skador

Vem du än är så vet jag att du vill undvika skador i golfen, eller ja du vill säkert undvika skador generellt. Vi vet idag att de två största orsakerna till skador på golfare är teknikproblem samt stor repetition (källa). Min personliga åsikt och erfarenhet säger att en bra uppvärmning påverkar både tekniken men framförallt hjälper den undvika repetitioner om vi gör den på ett bra sätt. Lägg därtill att vi i en golfsving ibland har belastningar upp emot 600% av kroppsvikten i vissa delar av kroppen (källa) så tror jag att du kan uppskatta att allting som kan hjälpa oss avlasta den stressen från kroppen så gott som möjlgit är positivt.

#2 – Var konsekvent

En av de vanligaste önskemålen jag möter i mina lektioner är spelare som vill vara mer konsekventa. Visste du att en dynamisk golfspecifik uppvärmning flera gånger har visat sig hjälpa spelare att vara med konsekventa i bollträff och svingspår (källa)? Även här har jag personlig erfarenhet av hur stor skillnad en uppvärmning kan göra både för mig själv och spelare jag tränar. Så vill du träffa bollen bättre oftare så är detta något att ta till dig!

#3 – Högre fart

Är det inte att bli jämnare så är det att slå längre. Mycket av forksningen som görs på kroppen och golfsvingen har att göra med svinghastighet, av förklarliga anledningar. Därför finns det idag mängder av studier på just uppvärmningens påverkan på din svinghastighet. Den här studien t.ex. (länk) föreslår att du på ett par veckor kan öka svinghastigheten med över 10% och att du på samma dag gör en skillnad på runt 5% mot att inte värme upp när det kommer till hastigheten du skapar.

Och mycket mer!

Vi har inte ens kommit in på de psykologiska/mentala förändringarna uppvärmningen kan göra för dig eller djupdykt i flera av de påverkade värdena för golfare. Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att förstå varför några extra minuter varje gång du är på golfbanan är en bra idé. Nedan bifogar jag min egen uppvärmning som jag genomför med grupper och spelare jag coachar. Vill du höra mer om uppvärmningens påverkan på ditt spel? Berätta gärna det för mig så utvecklar jag det.

P.S Undvik statisk stretchning!

Statisk stretchning (att hålla en position under en längre tid) har om och om igen visat sig ha en negativ inverkan på golfprestationen. Framförallt när det kommer till svinghastighet – denna studie visade ett resultat på ett tapp i dryga 5% (länk) i snitt som ett resultat. Denna studie visade inte bara det utan även negativ inverkan på bollträff och spelares möjlighet att vara konsekventa (länk). Värm upp och gör det smart – det kommer verkligen hjälpa dig!
Vill du se hur jag värmer upp? Klicka här!