fbpx

De senaste månaderna har jag blivit ombedd att testa en hel del träningshjälpmedel av olika slag. Ska jag vara ärlig så använder jag väldigt lite hjälpmedel i mitt arbete. Siktpinnar är alltid med men väldigt sällan använder jag t.ex. något som ska skapa en känsla för spelaren. Med tanke på just den stora efterfrågan på recensioner av hjälpmedel tänkte jag skriva ett par rader om just dess inverkan på din inlärning.

Vad är feedback?

Feedback innebär helt enkelt någon sorts information du får internt (en känsla) eller externt (träningshjälpmedel, FlightScope, Zepp, Coach osv) som berättar för dig om du gjort något korrekt eller ej. De flesta gånger är den första och bästa feedback den externa typen, eftersom det är den som kan lära dig och det interna att avgöra huruvida det är korrekt eller ej. Tänk exempelvis en lektion med din tränare, de ändringar du går igenom sker ju ofta till en början följd av en kommentar från tränaren för att du ska veta vart du är på väg. Så småningom sitter känslan och feedbacken kan då bli mer intern än extern.

Vi skulle därmed kunna säga att feedback är ett måste för att förändra någonting och jag skulle säga att det är rätt. Vi behöver veta vart vi skulle vilja ta oss för att kunna avgöra vad det är som behöver förändra. Jag har gjort en egen video om just feedback och jag rekommenderar att du tittar på den innan du fortsätter att läsa.

Feedback från träningshjälpmedel

Det finns olika sorters hjälpmedel för din träning, något som en Orange Whip eller SuperSpeed Golf är den sorts hjälpmedel som ska hjälpa dig att utveckla någonting, förutsättning eller förståelse. De i sig ger dig inte mycket feedback som kommer påverka din golfteknik. Men den största kategorin hjälpmedel gör just det, det är sakerna som du ser mest reklam för. Öka ditt lag, träffa bollen bättre, böj aldrig handlederna igen när du chippar, lär dig vara connected osv osv osv.

Jag ska inte nämna några hjälpmedel specifikt men jag tror du känner igen den sorten jag pratar om. Saker du använder för att tvinga dig själv till en viss position, en viss känsla eller något annat. Det säljs även in som den ultimata lösningen som garanterat kommer att förändra din golf, utan tvekan. Det är grejen just du har väntat på hela ditt golfliv. Men funkar det verkligen? Är det verkligen SÅ enkelt?

Forskningen säger att

Jag provar just nu ett hjälpmedel som både ska hjälpa dig att träna handlessättning, impactposition och finish. Och det är bara en liten plastbit, genialiskt! Jag kan verkligen köpa att den fungerar för exempelvis spelare som har svårt att förstå vad en handlessättning är eller hur den känns. Men skulle denna spelare verkligen bli bättre av att stå ett par timmar på rangen med detta hjälpmedel?

Forskningen pekar allt åt samma håll, skulle hen använda ett hjälpmedel som detta under varje slag på sina träningspass de närmsta veckorna så skulle om en månad en förvånansvärt liten skillnad synas. Förutsatt att du tar bort hjälpmedlet. Då undrar säkert du, hur kan det vara så? Eller så är du själv en spelare som använt (eller använder) ett träningshjälpmedel och upplever en skillnad eller en förändring och tycker därmed att min poäng är värdelös och att jag är knäpp.

Det jag egentligen vill säga är att feedback från träningshjälpmedel på det sättet är att förstöra dina träningspass och sin utveckling. Precis som inläggen jag skrivit om blockträning  så hamnar du i en sits där din kropp blint litar på hjälpmedlet och behöver därmed inte aktivera inlärningen alls. Det enda kroppen behöver göra är att härma samma känsla om och om igen.

Därtill får du aldrig ha med ett hjälpmedel ut på golfbanan och din ”nya sving” är nu baserad på känslan med just det hjälpmedel du inte får använda. Så vad har det faktiskt hjälpt dig med?

Använd träningshjälpmedel men gör det på rätt sätt

Säger jag att träningshjälpmedel är dåligt och bör undvikas? Absolut inte, många (inte alla) träningshjälpmedel har en plats förutsatt att de hjälper något du behöver hjälp med såklart. Ta mitt exempel ovan med handlessättningen, har du inte problem med just den ser jag det inte som ett hjälpmedel du bör bry dig om. Men ta ett annat träningshjälpmedel som exempel – DST Compression Club – ett hjälpmedel jag använt med mängder av spelare vid detta laget. Men jag använder det enligt en viss modell för att spelaren ska lära sig något och utveckla sitt spel även utan hjälpmedel.

  1. Slå bollar/slag med hjälpmedlet, 5-10 slag där du försöker känna hur det känns i kropp och knopp, vad är annorlunda, vad är nytt?
  2. Övningssvingar med hjälpmedlet – gärna långsamma – hur känns det, vad är annorlunda och vad får du för inre feedback?
  3. Slå ett slag med hjälpmedlet men återigen tänk efter vad som sker
  4. Byt till en vanlig klubba eller ta bort hjälpmedlet, slå två eller tre slag med fokus på att återskapa de känslor du fick från punkt 1 &2 ovan.
  5. Repetera punkt 4.

Helt plötsligt kommer du kunna översätta känslan från hjälpmedel till din riktiga golfsving och jag lovar dig att du kommer nå en utveckling lättare och snabbare än ett träningshjälpmedel kan göra. Som avslutning vill jag även nämna att detta inte bara gäller hjälpmedel utan det kan också gälla exempelvis stationer eller liknande som du använder dig av för att blockera ett svingspår eller på annat sätt få feedback på rätt eller fel.

Feedback är extremt viktigt men alldeles för många stirrar sig blinda på just feedbacken och missar att målet med feedback bör vara att förbättra sin golfsving.

//Max

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev idag och få tillgång till serien
10 Videos Alla Golfare Måste Se! 
Helt gratis.

Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev!

Share This