Functional Golf System

Vad tar jag med mig från Functional Golf System och vad kan du ta med dig? 

För en dryg vecka sen var jag i Phoenix för att vidareutbilda mig. Denna gång genom Gray Institute och deras Functional Golf System (härefter kallat FGS). En utbildning som peakade mitt intresse redan i september men som inte riktigt passade in i mitt schema under hösten 2018. Men som du vet, vill man något tillräckligt mycket så går det att lösa. Sagt och gjort blev det en resa till Phoenix, Arizona och några dagar med sol och utbildning. FGS var kortfattat helt fantastiskt och i några av mina inlägg på sociala medier beskrev jag det som världsförändrande. Det är ett ganska tydligt sätt att beskriva något på. Men hur kommer det sig och vad tar jag verkligen med mig?  Låt mig ta upp det i detta inlägg. 

Nyckeln finns i namnet

FUNCTIONAL Golf System beskriver det absolut bäst. Gray Institute specialiserar sig på just FUNKTION i kroppen (och i detta fall i golfsvingen). Enkelt beskrivet skulle jag kalla funktion vad som faktiskt sker i kroppen när kroppen är i rörelse. Många studier och teorier kring kroppen och hur den fungerar baseras på den klassiska anatomin där rörelser provas på kadaver eller isolerade rörelser hos en människa. För att läsa mer om det konceptet kolla in mitt blogginlägg om ryggont hos golfare.  För mig som golftränare är det självklart att jag behöver förstå vad som sker i en kropp under en golfsving och hur de olika delarna hänger ihop med varandra. Mina tidigare utbildningar genom Titleist Performance Institute har givit mig en generell bild och enkelt beskrivet är FGS en mer detaljerad genomgång. 

Utbildningen var upplagd på ett sätt som jag skulle vilja se alla golfutbildningar. Den innehöll en bra blandning på praktik och teori och gav oss alla som deltagare möjlighet att uppleva skillnaderna samtidigt som vi skapade en god förståelse. Var det något som var otydligt las mer energi på just den delen med tydliga genomgångar och annat. Verktygen jag fick med mig var med andra ord tydliga och direkt applicerbara i mitt arbete vilket kändes helt fantastiskt. Mina kunskaper och förståelser för kroppen och svingen har redan förändrat hur jag arbetar med några av mina spelare men framförallt vill jag i detta inlägg dela med mig av tre praktiska tips för alla golfare där ute. Tre saker jag verkligen tog med mig och som jag tror även kan hjälpa dig. 

#1 Golfspecifikt är inte så farligt 

Jag börjar med att krypa till korset direkt. Åtminstone på sätt och vis. Jag har under en längre period stått för att golfspecifik träning utanför golfen kan vara en dålig idé. Och ärligt talat står jag fast vid att för vissa kan det vara en väldigt dålig idé. Men för många golfare kommer det inte påverka oss överhuvudtaget. För att citera Jonathan Moore (ansvarig utbildare):

”Om golfspecifikt rörelses skulle vara farligt för golfare skulle hela Oklahoma States Golflag på dam- och herrsidan vara skadade sedan länge – så mycket som collegespelare tränar och spelar är det få golfare som gör i världen.”

Diskussionen fortsatte till spelares funktion vilket kort och gott innebär att om våra kroppar fungerar någorlunda väl så finns det egentligen ingen negativ aspekt av en viss del golfspecifik träning. Hur vet du då om du är i den gruppen eller inte? Kortfattat beror det på hur du mår efter en golfrunda eller ett träningspass med golfklubba. Är kroppen riktigt mör eller kanske till och med i smärta så är troligen golfspecifik träning utanför golfbanan inte en god idé. Märker du ingen av dem effekterna kan det däremot vara en jättebra idé – kombinerat med annan träning/rörelse självklart. Det kommer med andra ord ner till den tråkiga kommentaren ”Det beror på” och jag ska vara den första att erkänna att jag har haft fel. 

#2 Allting hänger ihop

Newsflash! Din kropp är en och samma enhet! Funkar inte en del så kommer det att påverka mycket av det som sker i resten av enheten. För de flesta av oss är det egentligen inte en nyhet. Men förstår du verkligen hur mycket allting hänger ihop. Jag kan kort och gott konstatera att detta är anledningen till varför jag finner kroppen så fascinerande och varför jag anser att utbildnignar som FGS bör vara obligatoriska för en golftränare. Vi använder följande exempel (som jag möter ofta själv): 

En spelare har problem att starta nedsvingen med hjälp av höften och av den anledning startar den istället oftast med armarna och ger inga önskvärda resultat. Spelaren kommer till mig som coach och vill ha hjälp med svingen. Vi identifierar problemet och konstaterar att bara du startar nedsvingen med höften och sen ser till att rotera den igenom svingen så är vi hemma. Vi kör några drillar och spelaren lämnar med en plan om hur han ska ta det vidare. Problemet som vi inte adresserar är att spelaren har begränsningar i sin inåtrotation i sin främre höft. Den spelaren kan troligen drilla i år och dar utan större utvecklingar (troligen blir det lite bättre men inte alls lika mycket som det skulle kunna bli). 

Problemet som spelaren har med sin höft kan bero på höften, men det kan även bero på begränsningar i knän, fotleder, fötter och mycket annat. En del av det går att coacha runt men utan att hjälpa spelaren med sina specifika problem kommer vi begränsa spelarens potential och utveckling. 

Min roll som golfcoach är inte att lösa även dem problemen, mitt område är golftekniken och prestationen på golfbanan. Men jag anser däremot till 10.000% att jag som golfcoach behöver ha kunskapen att kunna identifiera sådana samband. För det innebär att jag med spelare som dem ovan kan ge dem alternativ. Antingen gör vi det bästa vi kan med det vi har att arbeta med, eller så gör vi något åt det. På samma sätt kan du applicera samma tankesätt för din egen sving och kropp. Vill du göra det bästa du kan utifrån dina förutsättningar som de är eller vill du ta dig ännu längre? 

#3 Framgång föder framgång

Jag inser att det framstår som att jag bara kommer med självklarheter i detta inlägg men jag tror att vi många gånger glömmer bort vad vi redan vet. Detta är en sak som jag måste bli bättre på att använda mig utav och det gäller garanterat även dig i din träning. Det gäller faktiskt människor överallt. Får vi en övning eller en rörelse presenterad för oss så väljer vi gärna att göra den högsta nivån direkt eller den svåraste nivån direkt. Jag liknar det vid TV-spel där det vore som att börja med att slåss mot slutbossen det första du gör. För en golfare är det som att prova en ny drill direkt med en 100-procentig driversving. 

Vi har alla svårt att se våra egna skuggor och utgår ifrån att ”det kan inte vara så svårt”. Självklart ska vi prova på svåraste nivån tills det att vi har misslyckats tillräckligt många gånger för att helt och hållet ge upp övningen. Istället för att börja på en mycket lägre nivå och arbeta sig uppåt genom framgång och bygga såväl framgång som självförtroende och en bättre teknik. Jag lovar att bygga fler av mina egna pass och mina träningar med spelare på framgång. För vem vill inte ha bättre resultat och roligare på träningspassen? 

Kortfattat 

Detta var de tre sakerna som stod ut absolut mest för mig när det gäller mina två dagar i Phoenix, åtminsotne när det kommer till verktyg som bör appliceras med en gång. Oavsett om du är golftränare eller golfspelare. Jag tar därtill med mig så mycket mer och jag ser verkligen fram emot att arbeta med golfare att implementera FGS för att spela och må bättre. 

//Max