Sluta förstöra för dina medspelare!

Jag arbetar som golfcoach, jag driver min verksamhet utifrån att jag stolt kan kalla mig själv för coach. Jag har idag spenderat massor av tid, pengar och energi för att nå den nivå av kunskap och erfarenhet jag har idag. Det gäller mig precis som mina kollegor runt om i Sverige. Varje gång jag har en spelare framför mig vill jag ge honom eller henne det absolut bästa jag kan och jag går med varje spelare igenom en process för att verkligen ta reda på vilka ändringar, tankar och idéer som verkligen är ett bra steg för spelaren framför mig. Jag vet i min roll hur viktig informationen jag delar med mig av faktiskt är – allting hänger på den. Spelaren framför mig har valt att betala mig och ta sig själv tiden att komma till just mig. Mitt ansvar mot spelaren är att samla alla erfarenheter, kunskap och preferenser för att skapa en idé om hur de bästa stegen ska tas för att nå deras mål.

Av just den anledningen blir jag alltid lika påverkad när jag hör från en spelare att ”en kille jag spelade med sa att jag skulle göra såhär istället” eller ”jag fick tipset att tänka på det här sättet” och självklart min favorit ”jag vet att jag inte tittar på bollen för det säger min man till mig hela tiden”. Jag vill med det här blogginlägget därför adressera just det här problemet som vi har i golfvärlden, förhoppningsvis hjälper det dig som spelare som får tipsen men även dig som gärna vill dela med dig av dina tips. Dessutom hoppas jag att jag hör liknande citat färre gånger i framtiden. Men jag vill även göra detta på ett utbildande sätt. Jag vill inte säga ”gör inte det här för du vet inte vad du pratar om” utan jag vill dessutom ta möjligheten i akt och faktiskt utbilda dig som läsare lite extra i just varför detta är en katastrofalt dålig idé och ärligt talat förstör för en majoritet av golfare.

 

Problemen med ”hjälpsamma tips

Jag vill börja med att konstatera att jag inte tror att någon delar med sig av en svingtanke, ett teknikförslag eller någonting annat till en medspelare med målet att störa spelaren och förstöra i det långa loppet. Snarare tvärtom. Jag är säker på att vi gör det för att vara hjälpsamma, vi gör det för att vi inte gillar att se någon spela dåligt och vi kan faktiskt alla relatera till dålig golf – det är inte kul. Spelare som det går dåligt för hamnar också i en situation där vi kan beskrivas som desperata och vi gör allt för att vända på trenden i spelet. Lägger vi då också till skillnader i HCP och/eller erfarenhet i den processen påverkar det självklart ännu mer. Detta inlägg kommer gå in på tre olika områden av detta problem och varför ”hjälpsamma tips” inte är hjälpsamma.

Den första och kanske mest självklara delen är teknik eller snarare teknisk kunskap. Den andra delen är inlärning eller hur en människa lär sig och den tredje delen är vårt fokus och dess påverkan på resultat. Du kommer se att delarna garanterat påverkar varandra och hänger väldigt mycket ihop, men kan vi förstå varje del hjälper det garanterat till att ännu bättre förstå hur dåligt ”bantips” verkligen är.

 

Teknik

Jag lovade nästan att hålla frågan om kunskap utanför detta. Men den måste samtidigt lyftas. Första stycket i det här inlägget vill jag ska belysa min resa till den roll jag har idag men även den process som jag går igenom med ALLA spelare jag jobbar med. Elitsatsande eller nybörjare. Kunskap i kombination med erfarenhet är ett vapen inom golfinstruktion precis som så många andra fält. Och nej, det är inte raketforskning vi håller på med, det är inte livsviktiga frågor vi diskuterar men ändå. Jag vet hur mycket som går in i processen att välja övning/tanke/idé för att den verkligen ska hjälpa spelaren framför mig. Jag vet hur tokigt det kan gå (tro mig) så väldigt fort när jag är fel ute. Att ha den kunskapen är lika viktig som den tekniska.

Dessutom måste vi ta hänsyn till ett av mina favorituttryck ”Det beror på”. Om någonting har fungerat för dig eller någon annan eller om det är något som Tiger gör, innebär det inte att det kommer att fungera för spelaren framför dig. Av flera olika anledningar. Det kan absolut fungera och ibland träffar jag golfare som fått ett av de här hjälpsamma tipsen där jag kort och gott bara kan konstatera att det var rätt till 100%. Men kortfattat är golfteknik komplext och kan resultera i så många olika saker, men om du även förstår punkt två och tre kommer du förstå varför tekniken i sig också är kontraproduktiv många gånger.

 

Inlärning för en golfare

Tekniken kan vara väldigt självklar som sagt. Men hur mycket hänsyn tar du till att spelaren du försöker hjälpa faktiskt håller på att lära sig någonting? Många gånger delar vi med oss av våra tips när vi ser att en spelare har det tufft på banan, vi lider med dem och vill hjälpa till. Vi har inte ten tanke på att det kan vara en del av en process. Jag är säker på att alla golfare varit där. Vi håller på att förändra något eller lära oss något nytt och då är det väldigt bräckligt. Det är väldigt blandat och framförallt SKA det vara så. Det är så vi lär oss!

Ser vi på forskningen som finns kring inlärning av nya motoriska program ser den hela tiden ut ungefär såhär: gör ny sak dåligt, gör ny sak bättre, gör ny sak ännu bättre, börja göra ny sak bra, gör ny sak bra. Kortfattat innebär det ju att är spelaren framför dig någonstans i de här stegen (förutom det sista) så kommer det att vara lite skakigt. Men spelaren arbetar mot ett mål mot att nå det där sista steget och göra den där saken bra så ofta som möjligt. För det krävs repetitioner och misslyckande på rangen och övningsfältet precis som på golfbanan.

Att mitt upp i en sådan förändring komma med feedback på någonting som inte har med den önskade inlärningen att göra har gång efter annan visat sig vara kontraproduktivt. Exempelvis: spelaren framför dig tränar på att slå igenom med hela kroppen och stå på den främre foten när slaget är klart. Du tycker att spelaren böjer på den främre armen för mycket (också en myt men ett annat blogginlägg) och påpekar detta för spelaren i hopp om att hjälpa till. Egentligen flyttas fokus (punkt nummer tre) och spelaren framför dig får det ännu rörigare att hålla ihop. På så vis blir ett hjälpsamt tips ytterligare ett orosmoment i fel riktning och troligen någonting som håller emot utvecklingen för golfaren genom att påverka inlärningen.

 

Fokus

Den tredje och kanske viktigaste delen i hur allt det här hänger ihop är spelarens fokus. Då menar jag inte att vara ”fokuserad på golfen” det jag menar det är spelaren riktade medvetna tanke – även kallat fokus. Det finns mängder av forskning på människors riktade fokus idag och har du inte läst något av det bland andra Gabrielle Wulf skrivit om det så har du missat något. För att inte summera forskningsavhandlingar kan vi kortfattat konstatera att det finns flera olika fokusriktningar och människan kan medvetet ha en fokuserad tanke åt gången. Totalt är fokusinriktningarna fem stycken men jag vill i detta inlägg använda de två vanligaste. Externt och internt fokus.

Ett extern fokus är tankar riktade på någonting utanför kroppen – exempelvis ”slå bollen” eller ”landa bollen där”. Ett internt fokus är tankar riktade på någonting inuti kroppen – exempelvis ”rotera höften” eller ”håll vänsterarmen rak”. Ganska intressant. Mer intressant blir det om vi även tittar på hur människors fokus påverkar deras prestation när de utför motoriska rörelser (så som golfsvingar). Även där har gång efter annan internt fokus visat sig ha en negativ effekt på prestationen samtidigt som ett externt fokus har en positiv effekt. Men hur har det att göra med dina hjälpsamma tips?

En enorm majoritet av alla tips inkluderar ett internt fokus! Som exemplet ovan med den raka armen, även det klassiska tipset ”titta på bollen” är också det internt. Allting som har att göra med hur en kroppsdel ska röra sig eller inte röra sig är det interna fokuset direkt. Och även om spelaren framför dig har en medveten tanke med just internt fokus som han eller hon tycker om så kommer den med stor sannolikhet ersättas av ditt tips och på så vis även påverka såväl inlärning som fokus och därigenom prestationen. Börjar du också kunna se den negativa spiralen i allt det här?

 

Hjälp inte spelare fastna i ”dimman”

Mike Adams kallar det för dimman. Spelare som börjar spela dåligt tar en lektion eller hittar tips om vad de ska förändra. De börjar den resan mot att bli bättre men det går knackigt (eftersom de inte ger det tid eller full hängivenhet) och de börjar få tips från flera håll eller söka mer information de börjar famla efter allt som kan hjälpa dem – de är i dimman. Detta späs oftast på av medspelare eller andra personer på rangen eller övningsområdet som vill hjälpa golfaren ur dimman men gör det egentligen bara värre. Vi går mer och mer vilse i dimman och självklart kommer det även att påverka prestationen ute på banan. Dimman går många gånger att undvika om spelaren håller sig till sin plan och verkligen tror på förändringen. Men det är mycket svårare än att ta den negativa spiralen ner i dimman och fastna där.

Så istället för att du hjälper spelare fastna mer i dimman. Hjälp dem på riktigt! Fråga dem om vad det är de jobbar på med sin tränare eller vad det var de tränade på när de stod på rangen senast när allting fungerade sådär bra. Motivera spelaren att kämpa vidare och jag lovar dig att det både långsiktigt och kortsiktigt kommer göra en bra skillnad. Och kanske det viktigaste av allt – kom ihåg att vi är människor som kommer att misslyckas. Att slå ett eller fem dåliga slag är inte att ”tappa det” eller någonting som visar på att du är helt fel ute. Det är normalt, det visar bara på att du är människa och mer är det inte med det. Hjälp spelaren istället att inse det, ta det dåliga slaget och gå vidare. Med andra ord – sluta förstöra för dina medspelare och hjälp dem spela bättre.