#swingyourswing

Jag har fortfarande något sorts inbyggt motstånd mot att verbalt säga ordet ”hashtag” – även om jag tycker att det gör sig perfekt i text. Jag tyckte inte riktigt att jag kunde skriva det här inlägget utan att använda hashtaggen eftersom jag helt enkelt tycker den tillför någonting. #swingyourswing har funnits på sociala medier under en lång period och även om jag har försökt att hitta originalet så har jag ännu inte lyckats. Men det är en en tagg som jag använder en hel del själv samtidigt som det är lite laddat i golfvärlden idag. Så varför inte lyfta min syn på taggen och självklart dess innebörd. 

Svinga din sving – ingen annans

Vad menar jag egentligen med att svinga din egen sving? Kort och gott handlar det om acceptans och förståelse för förutsättningar och orsak/verkan. Din kropp är din och utifrån det bör du försöka göra det bästa du kan. Ser du inte ut som Dustin Johnson så bör du inte svinga som Dustin Johnson, ser du inte ut som Lexi Thompson så bör du inte försöka svinga som Lexi Thompson och så vidare. Det kan för många golfare vara en självklarhet och du kanske nickar och håller med samtidigt som du läser det här. Men det är en sak att verkligen leva efter det. Därför påpekar jag #swingyourswing så ofta som möjligt.

När jag växte upp på golfbanan så var Tiger Woods min egen idol. Jag älskade honom och gjorde allt jag kunde för att svinga som honom. Det visade sig dock att en halvknubbig (japp, det var jag som ung) 12 åring och världens främsta golfspelare hade väldigt få saker gemensamt. Det visste jag självklart inte då utan jag minns än idag hur jag tänkte ”jag ser ut precis som Tiger!”. Jag minns också absolut första gången i mitt liv jag fick se min egen sving på video och det uppvaknandet som det var. Jag hade runt 15 års ålder tagit mig långt ner i HCP och trodde att min sving såg ut på ett visst sätt. Låt oss konstatera kort och gott att den var inte i närheten vad jag trodde. 

I början på 2000-talet var (som tur var för min del) inte videokameror lika vanliga som idag, speciellt inte kameror som spelade in i slow motion. Så jag hade klarat mig helt och fullt ifrån att se min sving under mina första tio år i sporten. Hade så inte varit fallet är jag rätt säker på att min sving och mitt spel hade varit extremt annorlunda. Men jag fick det som sagt att fungera och för mig har det verkligen visat vikten av att svinga min egen sving. (Jag hade förhoppningar på att visa här hur min sving såg ut när jag var runt 15 år gammal, tyvärr har jag tappat bort det klippet – istället får du se några av mina svingar från perioden 2009-2013.)

Jag tror att du genom alla dessa videos samt mina nuvarande svingvideos se en röd tråd, saker som påminner dig om att det är Max som står framför dig och svingar. Det är en av delarna av #swingyourswing i mina ögon. Vi kommer med stor sannolikhet ha med oss dem delarna under en lång period eller tills det att vi genomföra stora, stora förändringar. Och dem sakerna som vi reagerar på har med största sannolikhet med mig och min kropp att göra vilket i sin tur gjuter fast innebörden av #swingyourswing. Kort och gott gör jag det bästa jag kan med de fysiska förutsättningarna och den erfarenhet som jag har av rörelse. Det häftiga är att den ser väldigt olika ut för dig, mig eller någon annan. 

Screening, observationer & preferenser

Screenings eller ”screens” börjar bli allt mer populära, inte bara på golfbanan utan även i andra sporter, i träning med mera. Jag genomförde min första TPI-screen 2006 och fick då veta hur stel jag faktiskt var. Utifrån screenen fick jag några övningar att göra och jag och min dåvarande tränare kunde se hur screeningen visade exakt vad mina problem vari golfsvingen, ungefär. Jag har sen dess genomfört massor av TPI-screens på mig själv och på andra golfare eftersom jag tycker det är ett bra verktyg när det kommer till vissa delar. Min egen screen kan jag i huvudet, oavsett vilket av de fjorton testerna vi pratar om kan jag säga om jag är godkänd eller inte. Det intressanta är att jag har blivit mycket rörligare, starkare och svingar bättre men testerna har knappt förändrats. 

Idag finns det forskning på olika sorters screens (inga på TPI-s screeningprotokoll). Där allting pekar åt samma håll, en screen kan egentligen inte förutsäga någonting. Det är praktiskt taget omöjligt att hitta riskfaktorer för skada genom att screena en person till exempel. På sätt och vis tycker jag att det säger sig självt på samma sätt som det inte kan avgöra hur bra golfare du kan bli. Att sätta en kropp i en specifik situation och utifrån det avgöra vad som händer i en helt annan rörelse är praktiskt taget omöjligt. Vad jag istället använder olika screeningmetoder till är vad jag börjat kalla observationer. Kort och gott använder jag relevanta delar av TPIs eller BioSwing Dynamics screens för att samla information om spelaren framför mig. Dessa delar är olika från spelare till spelare eftersom de blir direkt beroende av vad spelaren framför mig har för problem, vad som behöver förändras med mera. För mig handlar det om att förstå vad spelaren kan och inte kan göra för att utifrån det  använda mina och spelarens preferenser för att förändra det vi är ute efter. 

Till exempel kommer en spelares möjlighet att skapa utåtrotation i sina axlar påverka hur den spelaren når sin baksvingsposition och på så vis också hur den kommer att se ut. Utifrån det kan vi också titta på hur det påverkar vad klubban och kroppen kan göra på vägen ner. En spelare med begränsad rörlighet i sina höfter kommer jag coacha på ett sätt när en spelare med överrörliga höfter får något helt annat. Alltid med målet att hitta det bästa möjliga för just den spelaren. 

Min innebörd av #swingyourswing

Det är utifrån det jag använder #swingyourswing – hitta det som funkar för dig och kör på det. Arbeta med en duktig coach och utifrån det ta reda på hur just du ska utveckla just din golfsving. Arbeta tillsammans med en coach som hjälper dig att göra det bästa av dina förutsättningar och därifrån gör du jobbet. Då finns det ingenting som kan stoppa dig i mina ögon. Titta på en spelare som Jordan Spieth, John Daly eller Dustin Johnson. På sätt och vis ett förkroppsligande av hashtaggen och någonting som verkligen kommer att vara synligt i proffsgolf nu och i all framtid. För av någon anledning så är vi kloka nog att inte ifrågasätta golfproffsens svingteknik, men vi anfaller vår egen. #swingyourswing handlar inte om att svinga så galet som bara möjligt för att det ska se häftigt ut eller skapa en snackis. Det handlar om att varje spelare behöver hitta sitt sätt att göra det på. Eftersom vi alla är unika.

Vet du om varför du svingar som du gör och hur du gör för att utnyttja det till ditt yttersta. Då vet du också att du är på rätt väg och att du svingar med din sving, inte någon annans. Utnyttja det till din fördel och jag lovar att du kommer utveckla din golf ännu mer i framtiden. 

//Max