Vilken är den bästa övningen i gymmet? (Eller vad ska jag göra för mitt golfspel under vintern?)

Jag skriver det här blogginlägget baserat på tre väldigt aktuella saker för min del. #1 Det är vinter! Många av oss har begränsad möjlighet att träna och spela golf, men vill fortfarande påverka vår golf positivt. #2 Jag får många frågor (vilket är fantastiskt roligt) om vilka/vilken de bästa övningarna är i gymmet för golfare. #3 I vår Facebookgrupp Golffitness Sverige (klicka här för att komma dit) har vi precis genomfört en omröstning där en av de främsta anledningarna till att spelare väljer att inte träna – är att de inte vet vad de faktiskt ska göra. Så praktiskt taget försöker jag att slå tre flugor med en smäll här. Inspiration, svar och motivering för att börja, fortsätta eller varför inte utveckla sin träning. Såväl under vintern, våren och varför inte sommaren? 

All rörelse är bra rörelse, om den inte gör ont

Rör du dig inte under vinterhalvårer har du direkt negativ inverkan på din golf – rör du dig under vinterhalvåret har du en direkt positiv inverkan på din golf! Egentligen är det inte så mycket svårare än så. Det måste inte vara golfspecifikt eller med golfklubba. Första steget är rörelse och i mina ögon är all form av rörelse ett bra steg i rätt riktning till en början. Men träning har fort hamnat i den där rollen i våra liv där det finns massor av funderingar, oro och annat. Jag skulle vilja beskriva det såhär – träning har blivit så mycket mer komplicerat för många än vad det behöver vara. Ska du ta med dig något ifrån det här inlägget skulle jag därför vilja att det var just den tanken. Träning för en människa (oavsett inriktning) behöver inte vara komplicerat eller svårt. Kortfattat är all rörelse bra för dig, oavsett vad det är – förutsatt att ingenting gör ont. 

I min värld finns det också självklart olika nivåer av träning och golfare. Detta inlägg kommer att rikta sig till golfare på alla nivåer och med alla typer av träningserfarenhet – på och utanför golfbanan. Är du en spelare som inte gör någonting under vintrarna eftersom du inte kan spela golf så har du självklart vissa förutsättningar samtidigt som en spelare som går till gymmet flera gånger i veckan hela vintern har andra förutsättningar. Mina principer ovan gäller båda typerna av golfare, bara du gör någonting som innebär att du rör dig så har du en superbra start. Skulle du vara en elitsatsande golfare kommer kravprofilen att förändra enormt mycket och även om också den spelaren kan lära sig mycket av detta inlägget så kommer du troligen träna mycket mer specificerat mot golfen. Förutsatt att du redan har en bra grund att stå på när det gäller träning. 

Så vilken är den bästa övningen i gymmet för en golfare? 

Detta är ju frågan. Vi vill ha det där svaret som vi vet är 100% och som kommer lösa alla problem. Slå längre, rakare och allt vad det nu är. Hade du frågat mig för några år sen hade svaret varit knäböj och marklyft. Några år innan det och svaret hade troligen varit stretching och rörlighetsträning. Instucket däremellan någonstans hade garanterat kettlebells varit med ett tag och varför inte lite fria vikter med mera? Men som så mycket annat i den här sporten så finns det egentligen inget svar på frågan. Jag vet att det är tråkigt och jag tror att du redan förstår var detta är påväg någonstans. Just det. Svaret på frågan är kort och gott ”det beror på”. 

Men! Vi kan vara överens om några saker. Så låt oss titta närmare på kravprofilen golfare har när det kommer till att genomföra sporten. På sätt och vis är golfen unik (vill jag tro) och på sätt och vis har vi en viss oklarhet i våra kravprofiler för sporten. Styrka vore t.ex. en bra grej men vi vet också att styrka översätts dåligt till några mätbara resultat på golfbanan. Rörlighet är ju även det något vi behöver, men det är svårt att säga hur mycket vi behöver och även här blir det svårt att visa sambandet mellan rörlighet och resultat. Många golfare jag träffar värderar flåset ”att orka” väldigt högt och visst finns det en lägsta tröskel vi behöver ta oss över när det gäller orken men för en enorm majoritet av golfare så borde aldrig detta vara ett problem. Explosivitet, balans och kroppskontroll är andra krav jag ofta får höra tas upp och jag håller med om att de kommer att påverka oss en hel del också. 

Jag tror att kravprofilen för en golfare finns i en blandning av alla dessa delar. Rörlig, explosiv, stark, balanserad med tillräckligt flås är en bra start för en golfare, utan tvekan. Men vi har alla olika förutsättningar och det kommer innebära att vi alla också har olika kravprofiler. Därför blir det ännu mer komplicerat och ännu svårare att svara på just vad som är bäst för just dig. Lägger vi då till hur svårt det är att dra paralleller mellan förändringar av våra fysiska förutsättningar och resultat på golfbanan så blir det inte heller enklare. Med andra ord kommer den perfekta eller den bästa övningen för en golfare vara väldigt olika från spelare till spelare. För någon kan det vara klassiska marklyft, för någon annan kan det handla om att gå en promenad och för en tredje kanske det landar någonstans där mittemellan. För innan vi kan svara på vad som är den bästa rörelsen måste vi också svara på frågan – vad är träning för dig. Beroende på våra erfarenheter kan det vara att gå en kilometer och för någon annan är det träning att springa ett marathon. 

Träning eller golfspecifik träning? 

Golfspecifik. Jag har gått från att älska ordet till att hata ordet till att älska ordet igen men denna gång med några parenteser till det. För på sätt och vis är all rörelse golfspecifik träning, det är verkligen vad jag tror på. En promenad, marklyft, yoga och 3D-träning går allihop till golfspecifik träning eftersom du faktiskt ger kroppen rörelse som ger en positiv utveckling för spelets skull. Men verkligen golfspecifik träning – tänk dig praktiskt taget rörelser som ser ut som golfsvingar – har också sin plats för spelare som behöver det. Mellan ytterligheterna som golfspecifik träning och en promenad (eller andra grundläggande mänskliga rörelser) finns självklart all annan träning också. Tänk dig ett spektra, vissa rörelser är närmare golfspecifikt andra längre ifrån men det är inte mer eller mindre dåligt på något sätt. 

Samtidigt skulle jag säga att alla människor har egna rörelser som skulle kunna klassas som golfspecifika utan att vara det för alla. Som ett exempel använder jag mig själv. Jag har som många andra begränsad inåtrotation i mina höfter. Så fort jag genomför en övning i gymmet eller hemma som ska hjälpa mig med rotationen i höfterna har jag en direkt tanke till golfsvingen – jag vet att det kommer hjälpa mig där. Men det kommer också hjälpa mig på en massa andra sätt i livet och det är ju vad som gör det så fascinerande. Ser du sen mig göra marklyft, 3D-träning eller rörelser från Functional Golf System så kommer det se ut och vara mer eller mindre golfspecifikt men det kommer fortsätta vara positivt för min golf. 

På sätt och vis vill jag understryka detta ännu mer för att det samtidigt blir svaret på frågan vad du ska göra med din träning. Allting! Det garanterar jag ger en positiv effekt. Av min erfarenhet vet jag hur viktigt det är att du tycker att det du gör är roligt och att du klarar av det. Att arbeta med framgång inkluderar ju även att arbeta med något som du tycker om, är det endast golfspecifik träning, kickboxning eller promenader spelar till en början ingen roll alls. Självklart desto mer träningserfaren du blir och ju mer specifika resultat du vill ha – då måste vi anpassa träningen. Men tills vi når den punkten är det viktiga att du gör någonting istället för ingenting. 

Ett par saker till 

Det hade inte varit ett inlägg från Max om jag inte hade tagit upp myter eller annan information som många av oss inte riktigt har koll på. (Eller om jag åtminstone en gång inte skriver om mig själv i tredje person). Och självklart måste vi diskutera det även i blogginlägg om träning. Det första jag vill nämna är min egna personliga favorit med bålträning och att vara ”för svag”, bålträning är inte irrelevant men det är inte anledningen till att du har ont i ryggen (med största sannolikhet). Och att vara ”för svag” brukar jag nuförtiden kontra med – i förhållande till vad är du för svag och hur vet du att du är det? Vill du läsa mer om just dessa två punkter rekommenderar jag mitt blogginlägg om ländryggsmärta för golfare som du hittar här.

Det finns också många tankar om såväl styrka, muskler och rörlighet. Kanske den mest klassiska är att vi som golfare inte får ”lägga på oss för mycket muskler” eftersom det kommer leda till att vi blir stela och orörliga och det leder till problem. Låt mig vara 100% ärlig. Det är bara en enormt korkad ursäkt från personer som inte vet vad de tränar om (jag tror att det kommer från samma människor som tror att om en kvinna rör en tung vikt så ser dem inom två timmar ut som en man). För det första så finns det egentligen ingen evidens för att större muskler leder till en mer orörlig kropp, för många tror jag effekten är motsatt. För det andra och det kanske mest självklara. Din kropp kommer inte på ett par veckor lägga på sig 20 kilo muskler. Det är en lång process som kräver sitt arbete om du verkligen vill nå den fysik som många får framför sig när de tänker på denna typ av människa. Jag brukar använda Tiger Woods när han är som bäst, jag tror inte vi har haft en mer muskulös golfare på touren hittills och jag tror ingen skulle kalla honom orörlig. 

Rörligheten för dig som golfare är viktig framförallt i mina ögon ur en synpunkt att du ska kunna röra dig utan smärta eller utan att det känns allt för stelt. Känns golfsvingen som en påtvingad rörelse helt utan ”flyt” (jag har inget bättre ord men tänk dig att saker och ting rör sig i ett flöde) så är troligen rörlighet en bra start för dig. Men vi behöver inte stirra oss blinda på att vara så rörliga som möjligt. Du har en Dustin Johnson eller en Cameron Champ som är extremt rörliga men du har även en spelare som John Rahm som är raka motsatsen. Rörlighet utan styrka, kontroll och explosivitet hjälper dock väldigt lite. Naturligt kommer vi då in på en så enkel sak som styrka. Som jag skrev ovan är styrka ingenting att vara rädd för, det ska till mycket för att det ska ha en negativ effekt på din golf. Däremot finns det många positiva effekter att hämta från styrka för dig som golfare. 

5 saker att ta med dig 

Avslutningsvis vill jag sammanfatta detta blogginlägget och ge dig fem saker att ta med dig för framtiden. Min förhoppning är att du ska se detta som en tillgång för att veta hur du ska gå vidare med just din träning och förhoppningsvis också lite inspiration och/eller motivation. 

#1 – All rörelse är bättre än ingen rörelse

För en golfare att träna behöver inte betyda komplicerade rörelser, tunga vikter eller andra skrämmande saker. All rörelse är bättre än ingen rörelse och beroende på vart du är idag kan en promenad, ett yoga-pass, ett 3D-pass eller någon form av rörelse vara din bästa träning. 

#2 – Ingen smärta 

Punkt två är den enda parentesen på punkt ett. All rörelse är nämligen bra rörelse förutsatt att det inte gör att du har ont under rörelsen eller efteråt. Alldeles för många av oss försöker se bort ifrån kroppens varningssystem. Regeln är ganska enkel. Gör det ont, sluta. 

#3 – Glöm den bästa/perfekta övningen

Bli inte för fokuserad vid en eller flera ”bästa” övningar. Faktum är att det egentligen inte finns någon evidens alls för att vissa övningar exempelvis är bättre för golfare generellt. Det viktigas är att du har kul när du tränar.

#4 – Ge dig tid

Träning och resultat av träning kräver framförallt två saker – tid och arbete. Du kan ganska snabbt märka resultat av din träning men vill du som jag ha långsiktiga och positiva resultat så kommer du behöva investera tid och energi långsiktigt. 

#5 – Arbeta med tränare/terapeut 

Vad vore det absolut bästa i gymmet? Ett personlig anpassat träningsschema för just dig, dina förutsättningar och dina erfarenheter. Det finns ingen genväg där. Vill du maximera dina resultat och verkligen veta om att din träning gör skillnad så ska du arbeta med en duktig tränare/terapeut. 

Förhoppningsvis har du redan fått några nya tankar och idéer för hur din träning kan se ut i framtiden och vad du ska göra som nästa steg. Har du några frågor eller funderingar, tveka inte att höra av dig till mig via mejl eller sociala medier.